Top
samothraki_zvoura.gr

Το αεροδρόμιο στο Ελληνικό είναι γνωστό και ως Χασάνι από το όνομα είχε η περιοχή που από την εποχή της Τουρκοκρατίας. Η κατασκευή του ξεκίνησε προπολεμικά, το 1938. Κατά τη διάρκεια του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου οι Ιταλοί ανέκοψαν την ανοικοδόμηση του ενώ αντίθετα οι Γερμανοί ολοκλήρωσαν το έργο για να επωφεληθούν και οι ίδιοι. Ωστόσο φεύγοντας κατέστρεψαν εντελώς τους αεροδιαδρόμους για ευνόητους λόγους.

Airport 1938-2001 Zvoura Infographic
Infographic Zvoura.gr

Το αεροδρόμιο του Ελληνικού ξεκίνησε να εξυπηρετεί τα πρώτα χρόνια λειτουργίας του 8.500 επιβάτες ανά χρόνο με αεροδιάδρομο μήκους 1.800 μέτρων. Όταν έκλεινε τα 60 χρόνια λειτουργίας, το 2001, όποτε και ο εθνικός αερολιμένας μεταφέρθηκε στα Σπάτα, εξυπηρετούσε 12.000.000 επιβάτες κάθε χρόνο. Το Μάρτιο του 2001 αναχώρησε για τη Θεσσαλονίκη η τελευταία πτήση από τον αεροδιάδρομο του Ελληνικού. Αρκετός κόσμος είναι συναισθηματικά συνδεδεμένος με το παλιό αεροδρόμιο του Ελληνικού υποστηρίζοντας ότι δεν έχει καμία σχέση με την αύρα του νέου αεροδρομίου στα Σπάτα. Το πιθανότερο βέβαια είναι ότι είναι συνδεδεμένο με ταξιδιωτικές αναμνήσεις που η θύμησή τους φέρνει στο νου αισθήματα αναπόλησης και χαράς. Σε μία κουβέντα που είχαμε με παλιά υπάλληλο της Ολυμπιακής που εργάστηκε και στα δυο αεροδρόμια μου είπε: “Δεν ξέρω ρε παιδί μου, μπορεί να ήταν και η αύρα της θάλασσας που αλλάζει το συναίσθημα. Πάντως το Ελληνικό ήταν αλλιώς…”

Το αεροδρόμιο Ελληνικό στο παρελθόν

H περιοχή του Ελληνικού πριν το Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο. Αρχείο Esther Grant.

Στις 3 Ιουλίου του 1956 χορηγήθηκε στον Αριστοτέλη Ωνάση το δικαίωμα της αποκλειστικής εκμετάλλευσης των ελληνικών αερομεταφορών για 20 χρόνια. Έτσι ο Ωνάσης ίδρυσε την «Ολυμπιακή Αεροπορία», η οποία υπήρξε ο βασικός ελληνικός – εθνικός αερομεταφορέας.

Αρχείο Ναυτικού Μουσείου

Η διάσημη σχεδιάστρια μόδας Coco Chanel σχεδίασε την στολή της Ολυμπιακής το 1966 την οποία φορούσαν για 3 χρόνια.

Αρχείο Ολυμπιακής Αεροπορίας

Boeing 727-200 τον Αύγουστο του 1991 στο Ελληνικό. Φωτογραφία Σάββας Γαρόζης.

Το αεροδρόμιο Ελληνικό σήμερα λίγο πριν την τελική κατεδάφισή του.

Αεροδρόμιο Ελληνικό/ Φωτογραφίες Μαρία Σαρρή / Zvoura.gr
Φωτογραφίες Μαρία Σαρρή / Zvoura.gr
Αεροδρόμιο Ελληνικό/ Φωτογραφίες Μαρία Σαρρή / Zvoura.gr
Φωτογραφίες Μαρία Σαρρή / Zvoura.gr
Αεροδρόμιο Ελληνικό/ Φωτογραφίες Μαρία Σαρρή / Zvoura.gr
Φωτογραφίες Μαρία Σαρρή / Zvoura.gr
Αεροδρόμιο Ελληνικό/ Φωτογραφίες Μαρία Σαρρή / Zvoura.gr

Τον Απρίλιο του 2011, στο δυτικό τερματικό σταθμό άνοιξε το Μουσείο της Ολυμπιακής Αεροπορίας που περιλάμβανε τρία αεροσκάφη, τα οποία βρίσκονταν σταθμευμένα εκεί από την οριστική λήξη λειτουργίας του αεροδρομίου.

Φωτογραφίες Μαρία Σαρρή / Zvoura.gr

Το «Olympic Eagle» (SX-OAB) είναι το μοναδικό Boeing 747 της Ολυμπιακής που βρίσκεται σε ελληνικό έδαφος. Κατασκευάστηκε το 1973 στις ΗΠΑ αποκλειστικά για την Ολυμπιακή Αεροπορία. Αυτό αποδεικνύεται και την πολύ ιδιαίτερη εσωτερική διακόσμηση που διατηρεί πολύ έντονο το αρχαίο ελληνικό στοιχείο. Η καμπίνα του αεροσκάφους είναι χωρισμένη σε «ζώνες», οι οποίες έχουν ένα ονόματα από την Ακρόπολη των Αθηνών. Η Ζώνη Α ονομαζόταν «Προπύλαια», η Ζώνη Β «Ερεχθείον» και η Ζώνη Γ «Παρθενώνας». Συνολικά χωρούσε συνολικά 426 επιβάτες.

Φωτογραφίες Μαρία Σαρρή / Zvoura.gr

All rights reserved 2020. Απαγορεύεται η αναδημοσίευση όλου του κειμένου ή τμήματος αυτού καθώς και η αναπαραγωγή των φωτογραφιών χωρίς αναφορά στην πηγή και το συντάκτη/φωτογράφο.

Δεν κάθομαι ποτέ ήσυχη, μικρή με έλεγαν όλοι "σβούρα". Από παιδί ήθελα να γίνω αρχαιολόγος γιατί μου άρεσε να διαβάζω ιστορίες για το παρελθόν. Και έγινα αλλά με κέρδισε η δημοσιογραφία. Αγάπησα τα ταξίδια όταν έγραφα για το National Georgraphic. Μου αρέσει να ανακαλύπτω πράγματα και να τα καταγράφω. Οι καταγραφές κρατούν τη μνήμη του παρελθόντος ζωντανή. Το παρελθόν είναι αυτό που μας βοηθάει να προχωράμε στο μέλλον. Και όταν η μνήμη είναι ζωντανή το μέλλον είναι σε καλά χέρια!

post a comment

Skip to content