Top
en_plo_zvoura.gr

Τι είναι το Ημερολόγιο Καταστρώματος;

Το Ημερολόγιο Καταστρώματος «Εν πλω» είναι μια απευθείας ανταπόκριση από τα βάθη των ωκεανών, από τον Βαρθολομαίο, Έλληνα ανθυποπλοίαρχο κάτω από 30 χρόνων, ο οποίος έχει μια υπέροχη οικογένεια και δυο φανταστικά παιδιά. Ο Βαρθολομαίος μας στέλνει σκέψεις και φωτογραφίες κατά τη διάρκεια του ταξιδιού του, το οποίο βρίσκεται σε εξέλιξη αυτή την ώρα, με αφορμή τα μέρη από τα οποία περνάει και τα βιώματα που έχει ως ναυτικός, αφού ταξιδεύει περίπου 10 συναπτά έτη.

Βισκαϊκός κόλπος
Η φωτογραφία είναι από ένα ταξίδι του Βαρθολομαίου, από τον κόλπο του Βισκαϊκού που βρίσκεται στο Βόρειο Ατλαντικό Ωκεανό. Βρίσκεται δυτικά της Γαλλίας και βορειοδυτικά της Ισπανίας. Έχει πάρει το όνομά του από την ισπανική επαρχία της Βισκαϊκής.

Η επικοινωνία στην ανταλλαγή πληροφοριών είναι λίγο δύσκολη καθώς το ίντερνετ είναι ένα ακριβό “αγαθό” μέσα στα εμπορικά πλοία και η ταχύτητα όχι ικανοποιητική. Ωστόσο, όταν υπάρχει θέληση, τα υπόλοιπα λύνονται. Κάπως έτσι ξεκινάμε το Ημερολόγιο Καταστρώματος «Εν πλω» με απευθείας ανταπόκριση από τα πιο δυσπρόσιτα μέρη του πλανήτη, καθώς μόνο αν είσαι ναυτικός μπορείς να έχεις τη χάρη να τα διασχίσεις.

Cover Βαλτική θάλασσα
Ηλιοβασίλεμα στην Βαλτική θάλασσα..

To επάγγελμα του ναυτικού – επαγγελματίας ταξιδιώτης

Αν θέλεις να ρωτήσεις τι σημαίνει “ταξιδεύω”, ρώτα έναν ναυτικό. Οι ναυτικοί είναι οι άνθρωποι που κάνουν πραγματικότητα το όνειρο κάθε ονειροπόλου ταξιδιώτη. Ο γύρος του κόσμου παραπάνω από 5-6 φορές σε μία ζωή. Με κίνδυνο της ζωής, ταξιδεύοντας νύχτα μέρα, σηκώνουν το βαρύ φορτίο της ύπαρξης ολόκληρου του πλανήτη. Ταξιδεύουν ό, τι και να συμβαίνει, με τυφώνες, μεγάλα κύματα που σκεπάζουν τα πλοία, παγωμένες θάλασσες στους -18 βαθμούς Κελσίου, την πειρατεία στη Σομαλία στον κόλπο του Άντεν και την Δυτική Αφρική, κρίσιμες πολιτικές καταστάσεις και πανδημίες που μαστίζουν ολόκληρο τον πλανήτη. Αν πιστεύετε στους σούπερ ήρωες, να ξέρετε ότι αυτή τη στιγμή βρίσκονται μεσοπέλαγα και ταξιδεύουν για εμάς.

Μετανάστες που συλλέγονται από τη θάλασσα
Μετανάστες που συλλέγονται από τη θάλασσα, από εμπορικά πλοία απ’ όλη τη γη. Σύμφωνα με το ναυτικό δίκαιο τα εμπορικά πλοία είναι υποχρεωμένα να περισυλλέγουν όποιον ναυαγό βρίσκουν στη θάλασσα, όπως μας λέει ο Βαρθολομαίος. Και ευτυχώς δηλαδή γιατί οι αριθμοί των ανθρώπων που θα πνίγονταν θα ήταν πολλαπλάσιοι. Οι “άνθρωποι” που τους μεταφέρουν για να σιγουρευτούν ότι θα μεταβούν σε κάποια άλλη χώρα, βουλιάζουν τις βάρκες ή πηδάνε από μόνοι τους στο νερό. Πολλοί πνίγονται, οι περισσότεροι σώζονται από τα εμπορικά πλοία. Στη συνέχεια τους μεταφέρουν στην κοντινότερη ακτή-χώρα.

Οι ναυτικοί είναι οι άνθρωποι που φροντίζουν να έχουμε τροφή με επάρκεια, στέγη και εργασία αφού μεταφέρουν με κόπο ζωής και αγώνα την ουσία της ύπαρξης μας σε απέραντους ωκεανούς και θάλασσες παντός καιρού και συνθηκών. Μένουν μακριά από τις οικογένειες τους, νοσταλγώντας τα νεογέννητα παιδιά τους, χωρίς να χαίρονται τα πρώτα βήματά τους, τις πρώτες τους λέξεις, το πρώτο τους κλάμα.

Απευθείας ανταπόκριση από τα βάθη των Ωκεανών:

Απομαγνητοφωνημένο ηχητικό απόσπασμα για την απευθείας ανταπόκριση που μας έστειλε ο Βαρθολομαίος ενώ βρίσκεται στη Βαλτική Θάλασσα:

Ένα μικρό ταξίδι στον κόσμο των ναυτικών για το πώς βλέπω εγώ τα πράγματα για το επάγγελμα του ναυτικού. Υπάρχουν δύο τύποι ναυτικών με ένα κοινό κίνητρο, φυσικά, που είναι τα χρήματα για τα προς το ζην. Όταν είσαι πλέον επαγγελματίας ναυτικός και έχεις ξεπεράσει το στάδιο του δοκίμου στη σύγχρονη εποχή, παλαιότερα του ναύτη-τζόβενου και ό, τι άλλες ειδικότητες υπήρχαν στην κουβέρτα ή στην μηχανή, μπορεί να “επιλέξεις” την κατηγορία ναυτικού στην οποία θα ανήκεις.

άδειο εμπορικό πλοίο με λίγο κύμα
Όταν το πλοίο έχει παραδώσει το εμπόρευμά του και ταξιδεύει άδειο μέχρι να φορτωθεί ξανά, με λίγο μόνο κύμα κουνάει πολύ ,όπως μπορείτε να δείτε αν παρατηρήσετε τη γραμμή του ορίζοντα.

Ξεκινώντας, θέλεις να γνωρίσεις τον κόσμο, να δεις άλλα μέρη, άλλους τόπους αλλά στην πραγματικότητα ο χρόνος να επισκεφτείς τα μέρη απ’ τα οποία περνάει το πλοίο, είναι πολύ περιορισμένος. Μερικές φορές το πλοίο δεν προσεγγίζει καν το λιμάνι. Παίρνεις απλώς μια μικρή γεύση από μια βόλτα λίγων ωρών για φαγητό ή ψώνια. Υπάρχουν, λοιπόν, δύο κατηγορίες ναυτικών, έτσι όπως τις σκέφτομαι μετά από αρκετά χρόνια στη θάλασσα. Αν ήθελα να χρησιμοποήσω χρώμα για τις δύο αυτές κατηγορίες, στη μία κατηγορία ναυτικών επικρατεί το γκρι χρώμα και στην άλλη το κίτρινο.

Στην “γκρι” κατηγορία ανήκουν αυτοί που ο βασικός λόγος που ταξιδεύουν είναι τα χρήματα για το ευ ζην. Διεκπεραιωτικά θέλουν να κάνουν τα ταξίδια τους, να γυρνάνε πίσω στην πατρίδα τους και μετά πάλι να ακολουθούν αυτό το φαύλο κύκλο χωρίς κανένα ενδιαφέρον. Ο άλλος τύπος που ανήκει στην “κίτρινη” κατηγορία, είναι ο ναυτικός που ψάχνει να πάρει κάποια ερεθίσματα μέσα από τα ταξίδια του και προσπαθεί να εκμαιεύσει τη βαθύτερη ουσία των ταξιδιών δίνοντας μια άλλη νότα, πιο ενδιαφέρουσα και πιο συναρπαστική στις θαλάσσιες περιπέτειές του.

Βαλτική_great belt bridge
Great Belt Bridge μήκους 18 χλμ. στη Δανία, στη Βαλτική θάλασσα.

Για παράδειγμα, ταξιδεύοντας στη Βαλτική, όχι για πρώτη φορά βέβαια, το μυαλό μου πάει στα κοντινά ταξίδια, stand by, φόρτωση-εκφόρτωση και μιλάμε πάντα για δεξαμενόπλοια. Μέσα σ’ όλα αυτά τα αρνητικά, το θετικό είναι ότι πιάνεις σήμα στο κινητό και έχεις εύκολη και φθηνή επικοινωνία με την Ευρώπη (μέσα στο πλοίο η επικοινωνία και το ίντερνετ είναι δύσκολο και ακριβό). Αυτό είναι κάτι που ανήκει στην κατηγορία της ρουτίνας και του φαύλου κύκλου της “γκρίζας” κατηγορίας.

Αν ανήκεις στη “κίτρινη” κατηγορία θα αναπολήσεις διακοπές με την οικογένεια χαζεύοντας τα ξύλινα μεγάλα ιστιοφόρα που διασχίζουν τη θάλασσα. Θα φανταστείς τη ζωή σου σαν ταινία μικρού μήκους. Μετά θα φέρεις στο μυαλό σου ιστορίες με κουρσάρους και πειρατές και το επόμενο λεπτό θα χτυπήσει το τηλέφωνο στη γέφυρα και το συννεφάκι θα εξαφανιστεί, αλλά εσύ θα έχεις ταξιδέψει κάπου αλλού, έξω από το πλοίο.

Βαλτική

Στη Βαλτική είναι καλή ευκαιρία να παρατηρήσεις, όσο φυσικά αυτό είναι εφικτό, την κουλτούρα της Βόρειας Ευρώπης σε σύγκριση με της Νότιας Ευρώπης, τους ανθρώπους, τις συνήθειες τη διαφορετική νοοτροπία. Να δεις τα υπέροχα ηλιοβασιλέματα και την απίθανη ανατολή του ήλιου και να αναπολήσεις. Να βιώσεις συναισθήματα έντονα που θα σου μείνουν αξέχαστα και θα σε ταξιδέψουν “εν πλω” εκτός πλοίου.

Νέα Ορλεάνη

Μιλώντας για τις σκέψεις που κάνεις, όταν ανήκεις στην “κίτρινη” κατηγορία, η Νέα Ορλεάνη είναι ένα από τα μέρη που ακούγοντας ιστορίες παλιών θαλασσόλυκων, φαντάζεσαι τις παλιές ένδοξες ημέρες της Ελληνικής Εμπορικής Ναυτιλίας. Τη ζωή που υπήρχε στο λιμάνι και τον πολιτισμό τον οποίο άλλοτε οι ναυτικοί γνώριζαν, αφού τα πλοία έδεναν τουλάχιστον για 20 ημέρες στα λιμάνια και όχι 24 ώρες, όπως γίνεται σήμερα.

Άλλες εικόνες που φέρνω στο μυαλό μου είναι η Bourbon Street (φωτ. πάνω δεξιά) ιδιαίτερα τις ημέρες του Αγίου Πατρικίου όποτε και γίνεται ένα φεστιβάλ με πολιτιστικά δρώμενα. Επίσης φέρνω στο μυαλό μου τους ζωγραφισμένους τοίχους των Γαλλικών συνοικιών (φωτ. κάτω) και τα μαγαζιά που έπαιζαν μουσική τζαζ. Και φυσικά όλες αυτές οι σκέψεις ας σκεφτούμε ότι συνοδεύονται από τη μουσική υπόκρουση του τραγουδιού των Animals, House of the Rising Sun που στην ουσία μιλάει για τους φυλακισμένους που πίσω από τα κάγκελα βλέπουν τον ήλιο και δεν χάνουν την ελπίδα τους, αφού ο ήλιος θα ανατέλει πάντα.

Φωτογραφίες: Βαρθολομαίος Ρ.

All rights reserved 2020. Απαγορεύεται η αναδημοσίευση όλου του κειμένου ή τμήματος αυτού καθώς και η αναπαραγωγή των φωτογραφιών χωρίς αναφορά στην πηγή και το συντάκτη/φωτογράφο.

.

Δεν κάθομαι ποτέ ήσυχη, μικρή με έλεγαν όλοι "σβούρα". Από παιδί ήθελα να γίνω αρχαιολόγος γιατί μου άρεσε να διαβάζω ιστορίες για το παρελθόν. Και έγινα αλλά με κέρδισε η δημοσιογραφία. Αγάπησα τα ταξίδια όταν έγραφα για το National Georgraphic. Μου αρέσει να ανακαλύπτω πράγματα και να τα καταγράφω. Οι καταγραφές κρατούν τη μνήμη του παρελθόντος ζωντανή. Το παρελθόν είναι αυτό που μας βοηθάει να προχωράμε στο μέλλον. Και όταν η μνήμη είναι ζωντανή το μέλλον είναι σε καλά χέρια!

post a comment

Skip to content